تهیه نقشه های فاز 2 تاسیسات برقی و مکانیکی

  1. خانه
  2. chevron_left
  3. پروژه ها
  4. chevron_left
  5. تهیه نقشه های فاز 2 تاسیسات برقی و مکانیکی
1-    عنوان اصلی محتوا: نکاتی برای طراحی تاسیسات مکانیکی و برقی ساختمان
2-    کلمه کلیدی اصلی طراحی تاسیسات مکانیکی و برقی ساختمان
3-    کلمه کلیدی مرتبط تاسیسات مکانیکی، تاسیسات برقی
4-    خلاصه محتوا (50 تا 70

5-     کلمه)

با طراحی تاسیسات مکانیکی و برقی ساختمان تجهیزات زیادی به یک ساختمان اضافه می شود و این امکانات باعث فراهم آمدن رفاه نسبی در فضا می شود تاسیساتی که وظیفه تامین گرما در زمستان و سرما در تابستان را دارند زیر مجموعه تاسیسات مکانیکی قرار می گیرند. یکی دیگر از مواردی که به تاسیسات مکانیکی مربوط می شود تهویه ساختمان است

طراحی تاسیسات برقی

کاربرد طراحی تاسیسات مکانیکی و برقی ساختمان

طراحی تاسیسات ساختمان یکی از قسمت های مهم در طراحی مربوط به ساختمان ها است بعد از پلان ساختمان طراحی تاسیسات مکانیکی و برقی ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است به همین دلیل باید تمامی موارد مربوط به طراحی راجع به تاسیسات ساختمان را برای ساخت یک ساختمان مطلوب در نظر گرفت. طراحی تاسیسات مکانیکی و برقی ساختمان دارای اصول مهمی در طراحی است و نیازمند مهارت و تجربه است. برای همین برای این کار باید از فرد مورد نظر آشنا به مسائل طراحی ساختمان استفاده کرد.

با یک طراحی خوب می توان فواید بسیاری را برای ساختمان به همراه آورد یکی از این فواید کاهش تاسیسات غیر لازم برای ساختمان است. مدیریت تاسیسات ساختمان با یک طراحی منظم و اصولی بسیار ساده تر است.

هماهنگی در طراحی داخلی یک ساختمان با طراحی تاسیسات مکانیکی و برقی ساختمان می تواند باعث زیبایی و آراستگی بیشتر فضا شود به همین دلیل مهندس های تاسیسات و معمار باید در کنار هم به طراحی داخلی ساختمان بپردازند و نقشه ها مطابق هم طراحی شوند.  هزینه های ساختمان با یک تاسیسات هدفمند بسیار کمتر خواهد بود و مشکلات کمتری برای ساختمان پیش خواهد آمد از طرفی با جایگذاری هر تاسیسات در جای مناسب دسترسی به آنها آسان تر است.

از جمله مواردی که در طراحی تاسیسات مکانیکی ساختمان قرار می گیرد موارد زیر است:

سیستم تهویه ساختمان

سیستم فاضلاب ساختمان

سیستم امنیتی و دزدگیر

سیستم اطفا حریق

منبع تغذیه

آسانسور

سیستم هدایت و دفع آب های باران و غیره

سیستم لوله کشی آب

سیستم سرمایشی و گرمایشی و شوفاژ

سیستم برق ساختمان

سیستم مخابراتی

از جمله مواردی است که باید طبق اصول ایمنی طراحی شوند و از آیین نامه های مقررات ملی ساختمان تبعیت کنند.

طراحی تاسیسات مکانیکی و برقی ساختمان

پس از طراحی تاسیسات برای اجرای آنها باید عملیات بسیاری صورت گیرد تا بتوان تجهیزات را به درستی نصب کرد.

برخی نکاتی در طراحی تاسیسات باید رعایت شود تا پس از آن برای اجرای سایر کارها مشکلی پیش نیاید:

لوله هایی را باید به گونه ای پشت کاشی ها قرار داد تا به آنها نچسبند.

ایفون باید در محل مناسبی در خانه نصب شود که دسترسی به آن راحت باشد

خم ها به میزان مناسبی استفاده شوند تا فنر از آنها به سادگی عبور کند.

محل نصب سیستم های سرمایشی و گرمایشی باید به خوبی مکانیابی شود تا بتواند تمام فضاهای خانه را پوشش دهد.

سیستم ها و تجهیزات نباید در مسیرهای پر رفت و آمد نصب شوند.

برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی وسیله های سرمایشی و گرمایشی باید دورتر از درب و ها و پنجره ها نصب شود.

تاسیساتی که در کف ساختمان قرار دارند باید توسط لوله های بتنی محافظت شوند.

طراحی کلید ها و پریز ها باید بسیار متناسب باشد و با فواصل مناسب و طبق اصول طراحی نصب شوند.

فواید تاسیسات ساختمان

با طراحی تاسیسات مکانیکی و برقی ساختمان تجهیزات زیادی به یک ساختمان اضافه می شود و این امکانات باعث فراهم آمدن رفاه نسبی در فضا می شود تاسیساتی که وظیفه تامین گرما در زمستان و سرما در تابستان را دارند زیر مجموعه تاسیسات مکانیکی قرار می گیرند. یکی دیگر از مواردی که به تاسیسات مکانیکی مربوط می شود تهویه ساختمان است که برای ساختمان بسیار حائز اهمیت است. ساختمان هایی که دارای یک نقشه کشی حساب شده برای تاسیسات است از نظر قیمت نیز نسبت به سایر ساختمان ها دارای ارزش بیشتری است. به طور مثال در برخی موارد سیستم لوله کشی بدون توجه به نقشه اصلی ساختمان صورت می گیرد و از این طریق مشکلات زیادی مانند کمبود فشار آب در ساختمان به وجود می آید. یا یک سیستم تهویه نامناسب باعث می شود هوای درون ساختمان به خوبی رد و بدل نشود و هوای تازه  به اندازه کافی به درون ساختمان جریان نیابد.

تاسیسات مکانیکی و تجهیزات

تاسیسات تاثیر فراوانی بر شرایط داخلی منازل مسکونی، اداره ها و مراکز دیگر می گذارند بدون وجود برخی از این تاسیسات حضور افراد در فضا به شدت کمرنگ می شود. از این رو برای تامین شرایط مناسب به طور مثال در یک مرکز تجاری و یک بیمارستان نقش تاسیسات و تجهیزات بسیار پر رنگ تر می شود. تجهیزات سرمایشی و گرمایشی مانند شوفاژ ها، هواساز، اسپیلت ها، چیلرها و کولرهای گازی و آبی و زنت از جمله این وسیله ها هستند که بدون یک طراحی تاسیسات مکانیکی و برقی مناسب حضور آنها در محیط بازده خوبی به همراه نخواهد داشت. و ضمن هزینه هایی که برای مهیا کردن این تجهیزات صورت گرفته هزینه های دیگری مانند اتلاف انرژی صورت می گیرد به همین دلیل برای کارایی بیشتر از این تجهیزات که اغلب دارای قیمت بالایی نیز هستند و ایجاد یک محیط بسیار متعادل در فصل های مختلف و آسایش بیشتر ساکنین لازم است برای فضای خانه یا اداره خود از یک طرح و مجری مناسب برای اجرای تاسیسات ساختمانی استفاده کنید البته در کنار موضوع های گفته شده باید به کیفیت این تجهیزات نیز توجه لازم داشته باشید.

 

 

 

 

.

 

آشنایی با کارشناس رسمی دادگستری راه و ساختمان و ویژگی های آن
طراحی مخازن هوایی فلزی و بتنی و استخر
فهرست