طراحی مخازن هوایی فلزی و بتنی و استخر

  1. خانه
  2. chevron_left
  3. پروژه ها
  4. chevron_left
  5. طراحی مخازن هوایی فلزی و بتنی و استخر
1-    عنوان اصلی محتوا: چگونگی طراحی مخازن بتنی و فلزی هوایی و دفنی
2-    کلمه کلیدی اصلی طراحی مخازن بتنی و فلزی هوایی و دفنی
3-    کلمه کلیدی مرتبط طراحی مخازن
4-    خلاصه محتوا (50 تا 70

5-     کلمه)

طراحی مخازن بتنی و فلزی هوایی و دفنی دارای دسته بندی های مختلفی است. دسته بندی مخازن بر اساس مواد و مصالح که به دو نوع فلزی و بتنی تقسیم می شود و طراحی بر اساس موقعیت قرار گیری که به دو نوع هوایی و دفنی مشهور است. طراحی مخازن هوایی و دفنی بر اساس نوع کاربرد صورت می گیرد و بر اساس نیاز موجود انتخاب می شود.

 

طراحی مخازن بتنی

چگونگی طراحی مخازن بتنی و فلزی هوایی و دفنی

طراحی مخازن بتنی و فلزی هوایی و دفنی دارای دسته بندی های مختلفی است. دسته بندی مخازن بر اساس مواد و مصالح که به دو نوع فلزی و بتنی تقسیم می شود و طراحی بر اساس موقعیت قرار گیری که به دو نوع هوایی و دفنی مشهور است. طراحی مخازن بتنی و فلزی هوایی و دفنی بر اساس نوع کاربرد صورت می گیرد و بر اساس نیاز موجود انتخاب می شود.

طراحی مخازن بتنی هوایی و فلزی

در طراحی مخازن هوایی بر اساس به وجود آمدن ارتفاع مخزن از زمین و پدید آمدن اختلاف نیروی جاذبه، فشار مورد نظر برای جریان مایعات تامین می شود. طراحی این مخزن ها در ارتفاع نیازمند مدل سازی دقیق است زیرا وزن مخزن طراحی شده که ممکن است بتنی یا فلزی باشد به همراه حجم مایع درون آن در ارتفاع نیازمند سازه های قدرتمند است تا بتواند تعادل خود را حفظ کند.

مخازن هوایی شامل سه بخش هستند که عبارت اند از مخزن یا محفظه نگهدارنده مایع که در بالاترین قسمت سازه قرار می گیرد تا بیشتر اختلاف گرانش را داشته باشد. فونداسیون که به صورت های مختلفی همچون گسترده یا نواری است که بخش زیرین را تشکیل می دهد تا بتواند مقاومت سازه را تامین کند و از آسیب هایی مانند فرو ریختن و لغزیدن جلوگیری کند و قسمت میانی یا پایه ها که باعث ارتفاع بخشیدن به مخزن یا محفظه می شوند که عموما به صورت بتنی کامل و یا سازه های فلزی هستند. طراحی و محاسبه هر کدام از قسمت های سازه های بتنی و فلزی هوایی نیازمند تخصص است و باید به صورت دقیق محاسبه شود تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود. در شرایطی مانند پر بودن کامل مخزن، وزیدن باد شدید در صورت خالی بودن مخزن، قرار گرفتن بار اضافی مانند برف بر روی آن و مقاومت در برابر لرزش های ضعیف از جمله مواردی است که برای طراحی باید به آن دقت شود.

تفاوت طراحی مخازن بتنی و فلزی هوایی و دفنی

یکی از اصلی ترین تفاوت در طراحی مخازن بتنی و فلزی هوایی و دفنی با هم نوع کاربرد آنها است. مخازن دفنی برای مواردی به کار می رود که دارای حساسیت های زیادی است. ذخیره سوخت یکی از کاربرد اصلی برای مخازن دفنی است. این مخزن ها در زمین قرار می گیرند و  بیشتر برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. در طراحی مخازن دفنی باید نکات زیادی را در نظر گرفت تا طراحی به صورت استاندارد صورت گیرد و بهترین عملکرد را داشته باشد برای این کار کمک گرفتن از نیروهای ماهر و متخصص اولین قدم برای ساخت مخازن است.

مخازن دفنی

نکات مهم در طراحی مخازن دفنی

در طراحی مخازن دفنی باید به بالا بودن سطح آب زیرزمینی توجه کرد

نوع سوختی که در مخازن قرار می گیرد باید  مشخص باشد که از نوع سبک است یا سنگین

ابعاد و اندازه های مخازن باید بر اساس استانداردها طراحی شود.

برای دفن کردن مخازن زیر ساختمان ها باید در قسمتی قرار گیرد که بار ساختمان به آن وارد نشود.

ارتفاع خاک و مصالح  موجود روی مخازن دفنی باید به میزانی باشد که بار زیادی به مخزن وارد نکند و در صورت بار اضافه باید بار محاسبه و در نظر گرفته شود.

تجهیزات و تاسیسات مربوط به ساختمان باید دارای فاصله مناسبی از مخازن دفنی باشند.

مخازن دفنی در مسیر هایی پر رفت و آمد باید پوشیده از میزان مناسبی خاک و بتن باشند.

مصالح استفاده شده برای پوشاندن مخزن نباید از نوع مصالح خورنده باشند.

سطح خارجی در مخزن های دفنی باید دارای پوشش و مواد مناسب باشد تا در برابر عوامل خورند و رطوبت عایق باشد. یا از قیر گونی استفاده شود.

مخازنی با گنجایش بالای 3000 لیتر باید دارای دریچه آدم رو باشند.

تمام فضاهای مربوط به مخازن مانند دریچه های آدم رو و دهانه خروجی باید دارای شرایط استاندارد برای تخلیه و … باشند.

دریچه آدم رو باید دارای قطر مناسبی برای عبور باشد. این اندازه باید بیشتر از 45 سانتی متر باشد. و دارای سرپوش مناسب باشد تا به طور کامل بسته شود.

موارد بسیار دیگری وجود دارد که لازم است برای ساخت فونداسیون و فرم مخازن به آن توجه کرد. شرایط محیطی نیز یکی از مسائل مهم برای طراحی است. مکانی که مخازن در آن قرار می گیرند با توجه به کاربری غالب شرایط خاصی را ایجاد می کنند که باید قبل از طراحی تمامی این شرایط را در نظر گرفت و برای جلوگیری از مشکلات و حوادث جانی و مالی تمامی اقدامات لازم را به دقت اجرا کرد. در طراحی مخازن بتنی و فلزی هوایی و دفنی اصول و استانداردهایی وجود دارد. این اصول مربوط به بخش های طراحی و اجرای و ساخت مخازن است، البته در هنگام استفاده نیز از این مخازن باید اصول ایمنی را رعایت کرد. توجه نکردن به نکات و اصول چه در مخازن هوایی و چه دفنی خسارات زیادی را ممکن است به وجود بیاورد.

 

 

تهیه نقشه های فاز 2 تاسیسات برقی و مکانیکی
طراحی انواع دال (تخت,وافل,کوبیاکس,بابل دک و …)
فهرست