آشنایی با کارشناس رسمی دادگستری راه و ساختمان و ویژگی های آن

  1. خانه
  2. chevron_left
  3. پروژه ها
  4. chevron_left
  5. آشنایی با کارشناس رسمی دادگستری راه و ساختمان و ویژگی های آن
1-    عنوان اصلی محتوا: آشنایی با کارشناس رسمی راه و ساختمان و ویژگی های آن
2-    کلمه کلیدی اصلی کارشناس رسمی راه و ساختمان
3-    کلمه کلیدی مرتبط کارشناسان رسمی
4-    خلاصه محتوا (50 تا 70

5-     کلمه)

زمینه فعالیت کارشناس رسمی راه و ساختمان شامل تمامی عرصه های ساخت و ساز است. نظارت بر اموری که مربوط به کارهای عمرانی است از جمله فعالیت های اصلی این حرفه است. گزارش هایی که کارشناس رسمی راه و ساختمان تهیه می کند در بسیاری از مراکز مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از این گزارش ها مربوط به قیمت گذاری است

کارشناس رسمی راه و ساختمان

آشنایی با کارشناس رسمی راه و ساختمان و ویژگی های آن

کارشناس رسمی راه و ساختمان در اصل یکی از کارشناسان دادگستری است که در زمینه راه و ساختمان دارای تخصص است. کارشناس راه و ساختمان مانند سایر کارشناسان رسمی دادگستری با تحصیل در این زمینه شغلی و اتمام آن با شرکت در آزمون کارشناس رسمی به این جایگاه می رسد. رشته های دیگری نیز برای کارشناسی رسمی وجود دارد که هر کدام تنها در زمینه تحصیلی و نسبت به سابقه کاری خود می توانند مشغول به کار شوند. کارشناس رسمی راه و ساختمان در زمینه های زیادی فعالیت می کند که تمامی این امور مربوط به نوعی مربوط به ساخت و ساز و مسائل فنی یا ضوابط ها هستند. ورود به این شغل با سختگیری های زیادی همراه است زیرا ارائه نظر کارشناسانه راجب مسائل نیازمند تخصص و تجربه است. از طرفی هر گزارش کارشناسی در چگونگی روند کارها بسیار تاثیر گذار و تعیین کننده است. فعالیت در این زمینه نیازمند مسئولیت پذیری فراوانی است. لازم است کارشناسان در تمام مدت به تمامی امور مربوط به فعالیت های خود آگاهی لازم داشته باشند و از تغییراتی مانند اصلاحیه ها، مصوبه ها، آیین نامه ها و سایر عواملی که بر فعالیت آنها تاثیر مستقیم و غیر مستقیم دارد مطلع باشند. به روز بودن و پیگیری اخبار مربوط به امور مربوط به نظارت، طراحی و اجرا یکی از ملزومات در این شغل است و بدون آن کارشناس نمی تواند گزارش هایی درست و دقیق نسبت به اموری که به او سپرده می شود بدهد.

ارائه گزارش کارشناسی

وظایف کارشناس رسمی راه و ساختمان

زمینه فعالیت کارشناس رسمی راه و ساختمان شامل تمامی عرصه های ساخت و ساز است. نظارت بر اموری که مربوط به کارهای عمرانی است از جمله فعالیت های اصلی این حرفه است. گزارش هایی که کارشناس رسمی راه و ساختمان تهیه می کند در بسیاری از مراکز مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از این گزارش ها مربوط به قیمت گذاری است البته قیمت گذاری در زمینه املاک و ساختمان ها که برای انجام فعالیت های زیادی وجود گزارش قیمت گذاری لازم است. این املاک می توانند دارای کاربری های متفاوتی باشند به طور مثال قیمت گذاری برای واحد های تجاری و صنعتی یکی از فعالیت های عمده کارشناسان است. کارشناسان رسمی می توانند در سازمان های مختلفی به فعالیت های کارشناسانه بپردازند که این ارگان ها شامل اداره ثبت، شهرداری ها و غیره است.

انجامی کارهای مربوط به طراحی، نظارت و اجرا در اغلب پروژه های ساخت و ساز مانند پیاده رو ها، ساخت پل ها، ساختمان های اسکلت فلزی، ساختمان های اسکلت های بتنی و تهیه نقشه برای طرح های شهرسازی از جمله طرح های ترافیک و شبکه راه ها و موارد بسیار دیگری در حیطه فعالیت کارشناسان رسمی راه و ساختمان است.

زمینه تحصیلی کارشناس رسمی و فعالیت ها

کارشناسان رسمی راه و ساختمان باید در یکی از رشته های مرتبط با مسائل ساخت و ساز دارای مدرک معتبر باشند برخی از این رشته های به این صورت هستند: مهندسی راه و ساختمان، نقشه برداری، مهندسی ترافیک و برنامه ریزی شهری

با توجه به تحصیلات کارشناس رسمی راه و ساختمان این افراد می توانند به موارد زیر رسیدگی کنند:

امور مربوط به راه ها و حمل و نقل مانند: راه آهن، مترو، فرودگاه، تونل سازی

تطبیق ساخت و ساز ها با طرح های مصوب معماری و شهرسازی

ارزیابی و سنجش واحد های مسکونی

کارهای فنی در رابطه با سازه ها

انجام کارهای فنی مربوط به تاسیسات و تجهیزات انتقال آب

نقشه برداری و امور مربوط به جی پی اس

بررسی آیین نامه های ساخت و ساز در ساختمان ها

ارزیابی زمین ها و تعیین اراضی دایر، موات و بایر

بررسی نقشه ها با مصوبات و مقررات

تعیین اجاره و یا میزان خسارت در کاربری مسکونی

پیگیری مشکلات پیمانکاران و کارفرمایان و مشاوران در پروژه های مرتبط

برآورد هزینه

و…

صلاحیت کارشناس رسمی راه و ساختمان

هر کارشناس رسمی راه و ساختمان تنها در موضوعاتی که دارای صلاحیت باشد می تواند به فعالیت بپردازد. با توجه به این که هر کارشناس دارای سابقه در چه زمینه است چند صلاحیت به او واگذار می شود که در دفترچه او ثبت می شود. تعیین نوع صلاحیت و حیطه شغلی کارشناسان به موارد زیادی بستگی دارد. افرادی واجد شرایط برای شرکت در آزمون کارشناسی هستند که دارای حداقل 5 سال سابقه تجربی پس از دریافت مدرک تحصیلی باشند. زیرا انجام امور کارشناسی نیازمند تجربه زیاد و سابقه ارزشمند است. کارشناس رسمی راه و ساختمان یکی از مشاغل بسیار حساس است و نیازمند تخصص بالای کارشناسان برای انجام امور فنی و ارائه نظر در مورد مسائل مختلف است. بی دقتی در گزارش های کارشناسی می تواند خسارت های مالی و جانی زیادی را برای افراد جامعه به دنبال داشته باشد به همین دلیل لازم در هنگام بررسی برای ثبت گزارش یا ارائه نظر کارشناسی تمام مسائل و جوانب مربوط به کار مورد ارزیابی و تحلیل قرار بگیرد.

انجام امور فنی و محاسباتی

 

 

 

 

نقشه برداری و تهیه نقشه ثبتی
تهیه نقشه های فاز 2 تاسیسات برقی و مکانیکی
فهرست