طراحی نما

  1. خانه
  2. chevron_left
  3. پروژه ها
  4. chevron_left
  5. طراحی نما
1-    عنوان اصلی محتوا: تفاوت طراحی نما کلاسیک و مدرن
2-    کلمه کلیدی اصلی طراحی نما کلاسیک و مدرن
3-    کلمه کلیدی مرتبط طراحی نما
4-    خلاصه محتوا (50 تا 70

5-     کلمه)

طراحی نما کلاسیک و مدرن نیازمند آشنایی با ویژگی های هر دو سبک مدرن و کلاسیک است. نما در ساختمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا اولین قسمت از ساختمان که هر بیننده ای با آن رو به رو می شود نمای ساختمان و سازه است. معماری و فرم ساختمان به همراه نما، بنا را تا حدودی معرفی می کنند

 

طراحی نمای کلاسیک

 

آشنایی طراحی نما کلاسیک و مدرن

طراحی نما کلاسیک و مدرن نیازمند آشنایی با ویژگی های هر دو سبک مدرن و کلاسیک است. نما در ساختمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا اولین قسمت از ساختمان که هر بیننده ای با آن رو به رو می شود نمای ساختمان و سازه است. معماری و فرم ساختمان به همراه نما، بنا را تا حدودی معرفی می کنند و ارزشمندی بنا را برای دیگران به نمایش می گذارند. سبک های متفاوتی در طراحی برای نما وجود دارد که هرکدام دارای زیبایی های خاص خود است در حال حاضر طراحان برای زیباسازی نمای ساختمان ها یکی از این دو سبک را انتخاب می کنند.

طراحی نما مدرن و زیبا

تفاوت های طراحی نما کلاسیک و مدرن

نمای کلاسیک‌ یا نمای رومی همان طور که از اسم آن مشخص است مربوط به دوره ی خاصی از طراحی است که در روم باستان از آن برای طراحی فضاها و بناها استفاده می شد این نوع از طراحی در ایران باستان نیز مرسوم بوده است. و در عصر جدید طراحی نما کلاسیک دوباره رواج یافته است و به اسم نمای رومی در بین عوام شهرت دارد. علاقه به فرهنگ های گذشتگان و از طرف دیگر ارزان بودن مصالحی مانند تراورتن و در دسترس بودن آن باعث شده است استفاده از این سبک دوباره در نمای بناها و طراحی داخلی ساختمان ها تکرار شود و طرفداران زیادی در بین مردم داشته باشد. طراحی نما کلاسیک باید دارای هماهنگی با سایر عناصر باشد تا بتواند زیبایی کامل خود را به نمایش بگذارد. مصالح و نوع نگاره ها در طراحی نما کلاسیک و مدرن نقش اساسی را به عهده دارند. یکی از پایه های اصلی در نمای کلاسیک نظم است. خطوط در این نوع نماها از قواعد خاصی پیروی می کنند و اشکال هندسی دارای ترتیب ویژه ای هستند و هر جزئی با جزئی دیگر در ارتباط معناداری است. جزئیات و تناسبات در سبک های کلاسیک یکی از مهمترین موضوعات است. در دنیای طراحی نیز هر جا از کلاسیک صحبت به میان می آید طراحی های شلوغ و منظم با داشتن بیشترین جزئیات به چشم میخورد در طراحی ساختمان نیز این اصول تاثیر گذار است . طراحی سر ستون های با ابهت و قوس های بزرگ یکی دیگر از المان های طراحی برای سبک کلاسیک است. همچنین محدودیت رنگ یکی دیگر از مشخصه های نمای کلاسیک است.

هر دو طراحی نما کلاسیک و مدرن در صورت آشنایی کامل طراح با نکات این سبک ها و اجرای آنها به درستی توسط مجریان می تواند به خلق یک تابلو بزرگ و زیبا هنری منجر شود.

مصالح به کار رفته در نمای کلاسیک شامل انواع سنگ ها است برخی از آنها عبارتند از: سنگ تراورتن، مرمر و گرانیت که در بیشتر مواقع برش ها و طراحی ها روی آنها از قبل صورت می گیرد و سپس به محل مورد نظر برای نصب و اجرا منتقل می شوند.

اما در طراحی نمای مدرن ساختمان، اشکال و تناسبات با آن هندسه هایی که ذهن و چشم ما به آنها آشنا است وجود ندارد. طرح ها با الهامات از عصر جدید و تکنولوژی دارای شکلی پیچیده هستند که گاهی درک آنها برای بیننده سخت است جزییات در نمای مدرن حذف می شود و سعی بر حفظ اصول کلی در طراحی نما ساختمان است. طراحی مدرن در برخی نماها به صورت ترکیب اشیا و عناصر غیر معمول ظهور می کند و در برخی دیگر از نماها بسیار ساده و به شکل مینیمالی نشان داده می شود که هر دو طرفداران خاص خود را دارند. و به صورت سلیقه ای برای مالک اجرا می شود. هماهنگی نما با ساختمان یکی از عوامل مهم است که در طراحی نما کلاسیک و مدرن باید به آن توجه کرد. تناسبات در نماهای رومی با کل ساختمان در ارتباط است به همین دلیل هر ساختمان تقریبا مانند یک اثر کاملا متفاوت طراحی می شود. در طراحی مدرن نیز کاربری ها اغلب تعیین کننده چگونگی طراحی های نما هستند. به طور مثال در طراحی ساختمان های مسکونی و تجاری تفاوت وجود دارد.

معایب طراحی نما کلاسیک و مدرن

طراحی نما کلاسیک و مدرن با داشتن مزایای زیاد دارای چند معایب نیز هستند که در برخی موارد موجب عدم اجرای آنها می شود. یکی از معایب در طراحی های کلاسیک مربوط به وزن مصالح است. با توجه به وزن زیاد قطعات سنگ امکان جدا شدن آنها در صورت اجرای نادرست، خسارات جانی و مالی وجود دارد.

طراحی های نما مینیمال

در طراحی های مدرن نیز وجود نداشتن یک اصل مشخص در طراحی برخی از نماهای بی معنا و نامتعارف به اسم طراحی های مدرن اجرا می شوند و مصالح مختلفی از جمله فولاد، چوب، شیشه، فلز و … نیز در این نماها استفاده می شود و باعث بی نظمی و آشفتگی بصری می شود که البته شهرداری با تعیین برخی مصوبات تا حدودی توانسته این موضوع را مدیریت کند.

 

 

هر کدام از طراحی های کلاسیک و مدرن دارای خصوصیاتی و مزایایی هستند که باعث استفاده مکرر آنها شده است. برخی از طراحی ها در زمینه نما جز برترین نماهای خارجی و داخلی هستند. با توجه به طراحی و اجرای حرفه ای نما بعضی از نماها به اندازه یک اثر هنری چشم نواز هستند و حس مثبتی را به محیط القا می کنند.

 

نقشه برداری و تهیه نقشه ثبتی
فهرست