طراح سوله در انواع مختلف (قوسی و هشت و چند دهانه و….)

  1. خانه
  2. chevron_left
  3. خدمات
  4. chevron_left
  5. طراح سوله در انواع مختلف (قوسی و هشت و چند دهانه و….)

طراحی سوله

سوله چیست؟

برای آشنایی با طراحی سوله لازم است ابتدا با تعریف سوله آشنا شویم و از کاربرد آن مطلع شویم و انواع سوله ها را بررسی کنیم.

سوله به سازه ای  فلزی نسبتا بزرگ گفته می شود که دارای دهانه ای عریض و سقفی شیب دار است و بر اساس نوع نیاز کارفرما و با توجه به کاربری طراحی می شود.

این نوع سازه ها برای مکان هایی مانند کارخانه ها، انبارهای بزرگ، غرفه های و نمایشگاه ها، گلخانه ها، سالن های ورزشی و … مورد استفاده قرار می گیرند. طراحی سوله در کاربری های صنعتی با سایر سازه ها متفاوت است و دارای دهانه های بزرگتری هستند و ابعاد آنها بسیار متفاوت است به همین دلیل در ساخت سوله ها از پروفیل های معمولی نمی توان استفاده کرد و باید آنها را متناسب با سوله ساخت. به پروفیل هایی که برای سوله ها ساخته می شود تیر ورق می گویند.

طراحی انواع سوله

در معمولی ترین روش برای طراحی سوله ستون هایی با فاصله 6 متر از هم قرار می گیرد این ستون ها که در امتداد هم قرار دارند برخی مواقع در دو دسته یا بیشتر و به صورت موازی از هم قرار می گیرند که فاصله دسته ها از هم به عرض سوله یا همان دهانه سوله بستگی دارد.

سوله ها با توجه به شکل و تعداد ستون ها به 5 دسته تقسیم می شوند:

سوله های قوسی

سوله های چند ضلعی

سوله های دو دهانه

سوله تک دهانه

سوله دو یا چند دهانه با ستون مشترک

سوله های یکی از مهمترین فضاها در بین سازه ها هستند و با توجه به کاربردهای زیادی که دارند بسیار با اهمیت هستند و برای ساخت آنها نیاز به متخصصان و مهندسان با تجربه و تخصص فراوان است.

عوامل مهمی در طراحی سوله وجود دارد که باید به دقت در حین طراحی سوله در نظر گرفته شود و محاسبات باید بسیار دقیق صورت گیرد زیرا در صورت وجود هرگونه اشکال در طراحی و محاسبه صدمات زیادی از نظر مالی و حتی جانی ممکن است به وجود آید.

کاربرد انواع سوله

چه نکاتی در طراحی سوله مهم است؟

اگر قصد دارید تا برای سوله سازی اقدام کنید قبل از اقدام و یافتن فرد مناسب لازم است مطالبی را مورد بررسی قرار دهید و آشنایی مختصری راجع به سوله داشته باشید.

یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار در کاربردی بودن سوله شکل طراحی و ابعاد آن است. در برخی موارد شما به یک سوله نیاز دارید تا حجم مشخصی داشته باشد و دارای ظرفیت کافی برای موضوع مورد نظر شما را دارا باشد. در نظر بگیرید برای تهیه یک فضا با حجم مشخص شما می توانید اشکال مختلفی را طراحی کنید که دارای فضای یکسانی باشند اما فرم آنها متنوع باشد. سوله شما ممکن است بسیار عریض یا بسیار طویل باشد. فضای شما ممکن است به شکل مربع یا مستطیل باشد و حجم یکسانی از فضا را اشغال کند.اما در طراحی سوله تنها ظرفیت مهم نیست. برای طراحی یک سوله با مساحت 10000 متر می توان یک طرح با دهانه 10 متر و طول 100 متر در نظر بگیری و یا در یک شکل نرمال تر یک سوله با دهانه 100 و طول 100 در نظر بگیریم که از نظر کاربردی بهتر باشد و از نظر اقتصادی نیز به صرفه باشد. زیرا سوله هایی با دهانه های عریض تر گرچه نیاز به اسکلت سازه ای بزرگتری دارند اما نیاز به فونداسیون کوچکتری دارند و هزینه ساخت آنها کمتر است و مزایای جانبی زیادی به همراه دارد. مدیریت و ساماندهی فضاهای متناسب و دارای طول و عرض معمول بسیار راحت تر است.

قسمت های تشکیل دهنده سوله

برای طراحی سوله لازم است در مورد قسمت های مختلف آن اطلاعات کافی داشته باشید هر سوله از چندین قسمت مهم تشکیل می شود که به شرح زیر است.

دهانه یا عرض سوله

که مهمترین قسمت در سوله است  و به عنوان ورودی شناخته می شود و هرچه بیشتر باشد ارزش سوله بیشتر است.

طول یا عمق سوله

عمق سوله ها نسبت به عرض دارای اهمیت کمتری هستند ولی بهتر است از مقدار معینی بیشتر یا کمتر نباشد.

ارتفاع مفید یا ارتفاع کناره سوله

ارتفاع مفید در سوله مربوط به طول ستون ها و دیوارهای کنار در سمت چپ و راست است. که اندازه آن از سطح زمین و تا قبل از شروع سقف محاسبه می شود.

ارتفاع تاج

با توجه به این که در طراحی سوله لازم است سقف دارای شیب باشد، سقف تمامی سوله ها به شکل هشتی یا به صورت قوس دار طراحی می شود که در میان هشتی به بیشترین میزان ارتفاع می رسد تا دارای شیب مناسبی باشد. به همین دلیل بالاترین قسمت سوله یا همان سقف شیب دار را که از دیوار کناری شروع می شود را تاج می گویند.

سوله ها بسته به نیاز کارفرما و هزینه ها طراحی می شوند. که به شکل های سوله دو طبقه، سوله سبک، سوله تیر ورقی و سوله UBM شناخته می شوند.

انواع سوله

 

 

 

طراحی تخصصی تاسیسات برقی و مکانیکی
طراح تخصصی سازه های بلندمرتبه به روش غیر خطی
فهرست