صرفه جویی در هزینه‌ی پروژه‌های ساختمانی با انتخاب میلگرد مناسب

  1. خانه
  2. chevron_left
  3. اخبار و رویداد ها
  4. chevron_left
  5. صرفه جویی در هزینه‌ی پروژه‌های ساختمانی با انتخاب میلگرد مناسب

با انجام بررسی‌های لازم قبل از اجرای پروژه و استفاده از میلگرد مناسب در ساختمان‌سازی، می‌توانید تا حد زیادی هزینه‌ نهایی پروژه‌های ساختمانی را کاهش داده و در وقت و انرژی صرفه‌جویی کنید.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، میلگردها در آرماتوربندی ساختمان‌های بتنی، تیر و دکل‌های برق، سدسازی و بسیاری از موارد مشابه بکاربرده می‌شوند. در واقع نقش مهم میلگرد در سازه‌های بتنی و کاربرد بالای آن باعث شده است که شکل و استانداردهای مختلفی از آن در بازار موجود باشد که هر کدام مشخصات و ویژگی‌های خاص خود را دارند.

میلگرد، یک میله یا سیم فولادی است که از نورد گرم فولادهای مختلف حاصل می‌شوند و در بتن مسلح و ساختارهای بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا بتن را در کشش تقویت نماید. برای بهبود پیوند میلگرد با بتن، سطح میلگرد اغلب آجدار می‌باشد. باتوجه به‌اینکه بتن فشرده و مستحکم است اما در تنش‌ها، ضعیف بوده و میلگرد جهت رفع این مشکل بوجودآمده است. با افزودن میلگرد به بتن، بارهای کششی تحمل شده و استحکام کلی افزایش می‌یابد.

انواع میلگرد

در یک دسته‌بندی کلی می‌توان میلگردهای موجود در بازار ایران را به دو دسته‌ی میلگرد ساده و میلگرد آجدار تقسیم‌بندی کرد. در ایران از انواع مختلف استانداردهای میلگرد استفاده می‌شود؛ انواع میلگرد در بازار ایران به ۴ دسته A۱، A۲، A۳ و A۴ تقسیم می‌شود. برای اطلاع از قیمت میلگرد آجدار به وب‌سایت سراج توس مراجعه کنید.

تفاوت‌های میلگرد A۳ و A۴ را می‌توان اینگونه بیان کرد

از نظر شکل: میلگرد A۳ و A۴ از انواع میلگرد آجدار هستند. شکل آج میلگرد A۳ در اصطلاح مارپیچ یا جناقی می‌باشد ولی شکل آج میلگرد A۴ به‌صورت مرکب نسبت به محور طولی می‌باشد و ترکیبی از دو آج مارپیچ و جناقی می‌باشد.

* از نظر سختی: میلگرد A۳ نیمه سخت و میلگرد A۴ سخت محسوب می‌شود.

* از نظر مقاومت: مقاومت و استحکام میلگرد A۴ از دیگر انواع میلگرد بالاتر است.

* از نظر استحکام تسلیم: استحکام تسلیم میلگرد A۴ از دیگر انواع میلگرد بیشتر است.

* از نظر شکل‌پذیری: میلگرد A۴ از دیگر انواع میلگرد شکننده‌تر است به همین دلیل برای جوشکاری مناسب نیست اما امروزه برخی کارخانه‌ها میلگردهای A۴ تولید می‌کنند که شکل‌پذیری در حد میلگرد A۲ دارند.

* از نظر انعطاف‌پذیری: میزان خمیدگی و انعطاف و مقاومت در برابر بار و ضربه در میلگرد A۱ از همه بیشتر و به‌ترتیب از A۱ به A۴ کمتر می‌شود.

* از نظر کاربرد: قابل استفاده در میلگردهای اصلی سازه شامل میلگردهای طولی در پی آرماتورهای طولی از نوع A۳ به عنوان میلگرد ساختمانی در بتن‌ریزی و آرماتوربندی و فوندانسیون سازه در ساختمان‌سازی بکار برده می‌شود.

استانداردهای استفاده از میلگرد

در گذشته به‌دلیل نبود امکانات لازم در خطوط کارگاه‌های نورد، تولید آرماتور با استحکام بالا با مشکلاتی همراه بود. امروزه این امکان به‌وجود آمده است که از شمش‌های با کربن معادل پایین بتوان آج ۵۲۰ و بالاتر را با قابلیت جوش‌پذیری و مشخصات مکانیکی مطلوب، تولید نمود. سازمان ملی استاندارد نیز همگام با استانداردهای معتبر جهانی در بازنگری جدید، استفاده از میلگرد آج ۵۰۰ و ۵۲۰ را تصویب نمود و محدودیت‌های آیین نامه‌ای در استفاده از این گرید مرتفع گردید.

مقررات ملی ساختمان در مورد میلگرد A۴

براساس اصلاحیه‌ی شماره یک ویرایش ۹۲، استفاده از میلگرد های A۴ با تنش تسلیم ۵۰۰ و ۵۲۰ مگاپاسکال، که در استاندارد ملی ۳۱۳۲ (تیرماه ۱۳۹۲) به‌ترتیب به عنوان میلگردهای آج ۵۰۰ و آج ۵۲۰ خوانده می‌شوند، در طراحی و ساخت همه انواع سازه‌های ساختمانی، بتن آرمه، به جز دیوارهای برشی ویژه و قاب‌های خمشی ویژه، در صورت احراز شرایط زیر به تصویب رسید.

میلگرد دارای آج‌های عرضی دوکی شکل در دو طرف آج طولی بوده و مطابق استاندارد مندرج در استاندارد ملی باشد.

شکل‌پذیری میلگرد حداقل در حد مورد انتظار برای میلگرد A۳ باشد، به‌طوری که میزان ازدیاد طول نسبی آن در طولی معادل ۵ برابر قطر، حداقل ۱۶ درصد باشد.

در تولید میلگرد، از شمش با کربن بالا استفاده نشود. روش تولید میلگرد، تکنولوژی ترمکس بوده وکربن معادل (CE) میلگرد حداکثر ۵ درصد باشد.

کارخانه تولیدکننده میلگرد، گواهی سازمان ملی استاندارد را برای تولید میلگردهای آج ۵۰۰ و آج ۵۲۰ اخذ نموده و نشان کارخانه و رده میلگرد را بر آن حک کرده باشد.

صرفه جویی در هزینه‌ی پروژه‌های ساختمانی با انتخاب میلگرد مناسب

میلگرد
اخبار و رویداد ها
فهرست